L’Ajuntament de València iniciarà accions judicials per determinar les possibles responsabilitats en l’incendi forestal del Saler, recentment donat per extingit. L’alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, ha avançat que la Junta de Govern Local acordarà este divendres emprendre estes actuacions i ha tornat a reclamar un enduriment de les penes contra els piròmans.
«No deixarem d’insistir que tenim un problema i que açò no ha sigut ni fortuït ni accidental», ha manifestat Catalá durant una visita a les obres de millora de l’eficiència energètica del Mercat de Rojas Clemente.
La decisió arriba després de l’últim incendi registrat a la Devesa del Saler, un espai natural especialment sensible situat en l’entorn de l’Albufera de València.
L’Ajuntament de València acudirà als tribunals
Segons ha explicat l’alcaldessa, la Junta de Govern Local adoptarà l’acord necessari per iniciar accions judicials contra els possibles responsables del foc.
Catalá ha reclamat a la Justícia una resposta contundent davant els incendis provocats i ha insistit en la necessitat d’estudiar penes més severes per a les persones responsables d’este tipus de conductes.
L’alcaldessa ha recordat també que anteriorment havia plantejat l’aplicació de mesures cautelars com una polsera de control o una ordre d’allunyament, propostes que, segons ha assenyalat, van ser rebutjades.
«Hem de prendre nota del que ens passa i la Justícia ha de ser molt més contundent amb els piròmans», ha defensat Catalá, que considera que, si és necessari modificar les penes a escala estatal, s’haurà d’abordar esta possibilitat.
Catalá insisteix que l’incendi no ha sigut accidental
Les declaracions de l’alcaldessa posen novament el focus sobre l’origen dels incendis que han afectat este espai natural. Catalá ha remarcat que, a parer seu, l’últim episodi no respon a circumstàncies fortuïtes o accidentals.
Ara seran les investigacions corresponents les que hauran d’aclarir l’origen del foc i, si escau, determinar l’existència de responsabilitats.
L’inici de les accions judicials per part de l’Ajuntament pretén precisament permetre que el consistori actue davant els tribunals en relació amb els fets investigats.
Un informe analitzarà la severitat del foc sobre la massa forestal
Paral·lelament a la via judicial, començarà l’avaluació de les conseqüències ambientals de l’incendi. El Centre d’Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM) elaborarà un informe sobre la severitat del foc i la seua afectació a la massa boscosa.
Els resultats d’este estudi seran importants per determinar quines actuacions resulten adequades durant la fase de recuperació de l’espai natural.
Preguntada per la proposta de la Regidoria de Devesa-Albufera d’estudiar la introducció del pasturatge en zones estratègiques de gestió forestal, Catalá ha assenyalat que les mesures s’han d’adoptar seguint un ordre.
La reforestació dependrà de l’avaluació dels danys
Abans de decidir possibles actuacions de reforestació, l’Ajuntament esperarà, per tant, les conclusions de l’informe del CEAM. L’anàlisi permetrà conéixer amb major precisió com ha afectat l’incendi la vegetació i orientar les següents decisions sobre la recuperació.
Amb el foc ja extingit, l’atenció es trasllada ara a dues línies principals: determinar les possibles responsabilitats sobre l’origen de l’incendi i avaluar els danys ambientals ocasionats al Saler.
L’Ajuntament de València prepara així la via judicial mentre reclama una resposta més severa davant els incendis intencionats i espera els estudis tècnics que determinaran com abordar la recuperació de la zona afectada.




